• 13 474 84 00
  • 13 474 83 20
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Aktualności


Nowa Taryfa - nowe ceny

Ustalenie taryf za wodę i ścieki odbywa się na podstawie Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków

oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, które są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf. Rozporządzenie narzuca wzór wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunki rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Zgodnie z zapisami ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na 70 dni przed planowanym wejściem w życie nowych taryf, przedstawia wniosek o ich zatwierdzenie. MPGK Krosno Sp. z o.o. składa taki wniosek  wraz z taryfą na ręce Prezydenta Miasta Krosna. Taryfa podlega sprawdzeniu czy została opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, a koszty w niej zawarte podlegają weryfikacji. Następnie taryfa trafia pod obrady Rady Miasta, która ma 45 dni na ich ostateczne zatwierdzenie. Taryfa obowiązuje przez jeden rok, w trakcie którego nie może być zmieniona. Ogłoszenie o taryfach ukazuje się w miejscowej prasie oraz na stronach internetowych przedsiębiorstwa i Miasta Krosna.

Zgodnie z ustawą przedsiębiorstwo – wodociągowe wraz z taryfą przedstawia gminie wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wod-kan, który podlega zatwierdzeniu przez Radę Miasta. Jest on podstawą do ujęcia w taryfie kosztów związanych z planowanymi inwestycjami.

Taryfy kalkulowane są tak, by pokryły koszty wszystkich niezbędnych inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy oraz koszty ujęcia i uzdatnienia wody, koszty eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz koszty oczyszczalni ścieków. Niezbędne są też kosztowne remonty wysłużonej infrastruktury.

Z CZEGO SKŁADAJĄ SIĘ TARYFY?

Taryfy to zestawienie cen i stawek opłat abonamentowych. Miesięczna opłata zależy więc od ilości pobranej przez klienta wody, odprowadzonych do kanalizacji ścieków oraz miesięcznego abonamentu płaconego przez odbiorcę za możliwość stałego korzystania z usługi poboru wody i odprowadzania ścieków. Nowa taryfa opłat za wodę i ścieki dla mieszkańców Krosna została zatwierdzona przez Radę Miasta na ostatniej sesji w 2013 roku ( Uchwała Nr L/1116/13 Rady Miasta Krosna z dnia 30 grudnia 2013r.).
 
Od pierwszego lutego 2014 roku za 1m3 wody zapłacimy 3,64 zł (brutto), natomiast cena za 1 m3 ścieków nie ulegnie zmianie i nadal będziemy płacić 4,40 zł (brutto). W przypadku wody nastąpił wzrost ceny o 5,2% czyli o 0,18 zł/m3.

W rozliczeniu z odbiorcami usług dostawy wody i odbioru ścieków stosowana jest także opłata abonamentowa za dokonanie odczytu i rozliczenia oraz utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. Opłata ta dla gospodarstw domowych z dwumiesięcznym okresem rozliczeniowym w rozliczeniu prognozowanym nie ulegnie zmianie w porównaniu do opłaty ubiegłorocznej i nadal będzie wynosić 10,56 zł/mc (brutto).
Przykładowo: Gospodarstwo domowe rozliczane w systemie prognozowanym korzystające z usług dostawy wody i odbioru ścieków, składające się z 4 osób i zużywające przeciętnie 3m3 wody (na osobę/miesiąc) zapłaci rachunek za 1-miesiąc wyższy o 2,20 zł, tj. o 2,1% więcej niż płaci obecnie. Jest to wzrost o 0,55 zł/na osobę w skali miesiąca.

 

 PRZYCZYNY WZROSTU CEN ZA DOSTAWĘ WODY

Tegoroczny wzrost kosztów dostarczenia wody  dla gminy Krosno związany jest z zakończeniem inwestycji, zrealizowanych w latach 2010-2013 w ramach projektu unijnego „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap”.

W ramach projektu zrealizowano łącznie 11 dużych zadań inwestycyjnych.


 

Realizacja tych inwestycji w tak krótkim czasie i w tak rozległym zakresie była możliwa dzięki pozyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej (ponad 55%).

Znaczna części inwestycji  - to inwestycje przeznaczone na modernizację istniejącej już infrastruktury. Inwestycje były niezbędne z uwagi na konieczność zapewnienia długofalowego bezpieczeństwa funkcjonowania systemu zaopatrzenia w wodę i systemu odprowadzania ścieków dla aglomeracji krośnieńskiej, a także dla wypełnienia unijnych norm w zakresie jakości wody.

W minionym roku Spółka zakończyła największe i najdroższe zadanie inwestycyjne „Modernizacja Zakładu Uzdatniania Wody w Sieniawie”.  Było to największe zadanie realizowane w ramach projektu. Zakład Uzdatniania Wody w Sieniawie jest największym ujęciem wody pitnej dla Krosna, dostarcza wodę do ok. 45%  odbiorców z terenu miasta Krosna. Zakład w Sieniawie został wybudowany ponad 20 lat temu. Technologia, w której do niedawna funkcjonował jest już przestarzała. Aby Zakład nadal mógł spełniać coraz ostrzejsze normy i przepisy regulujące jakość wody pitnej, konieczne były inwestycje.
Praktycznie cały zakład został przebudowany, począwszy od pompowni w zaporze, na systemach oczyszczania wody skończywszy. Modernizacja polegała na wymianie niemal wszystkich urządzeń i na wprowadzeniu automatyki. Inwestycja ta jest ściśle związana z poprawą jakości wody do spożycia. Proces technologiczny uzdatniania wody został unowocześniony. Wydajność zakładu została dostosowana do obecnego zapotrzebowania na wodę. Produkowana woda spełnia obowiązujące dyrektywy unijne w zakresie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

 Zestawienie wartości zadań inwestycyjnych w podziale na poszczególne zakłady/działy Spółki na przestrzeni lat

 

Z realizacją inwestycji związane są wzrosty takich pozycji kosztów jak: amortyzacja, podatki i odsetki od kredytów.

Wzrost kosztów dostarczenia wody dla gminy Krosno na 2014 r. jest związany głównie z zakończeniem inwestycji, zrealizowanych w ramach projektu unijnego „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap”.

Fundusze Unii Europejskiej pozwalają obniżyć wydatki inwestycyjne, ponieważ Spółka  zdecydowanie mniej wydaje własnych środków.
Unia Europejska dofinansowuje realizację inwestycji, natomiast wzrost wydatków związanych z eksploatacją wybudowanej infrastruktury musi zostać pokryty z bieżących wpływów czyli wzrost kosztów eksploatacyjnych musi zostać ujęty w taryfie. 

Nieodłącznym elementem realizowanych inwestycji jest wzrost wartości majątku Spółki a co za tym idzie wzrost kosztów amortyzacji, podatków od nowych inwestycji a także odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację zadań.

 Wzrost kosztów wynikający z realizacji projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap”.

 AMORTYZACJA


 
PODATKI


 


 

Przy prowadzonej działalności Spółka dokłada starań aby racjonalizować koszty działalności tak aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność świadczonych usług i jednocześnie zachować zdolności inwestycyjne w celu modernizacji posiadanej infrastruktury oraz realizacji inwestycji rozwojowych. Niekiedy inwestycje realizowane są w terenie o rozproszonej zabudowie (budownictwo jednorodzinne). Są to relatywnie drogie inwestycje i z ekonomicznego punktu widzenia mniej efektywne aniżeli te realizowane w zwartej zabudowie, jednak Spółka dokłada starań aby wszyscy mieszkańcy mieli dostęp do naszych usług, stąd rozbudowa infrastruktury wodociągowo- kanalizacyjnej.
W ramach realizacji projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap” wybudowano 8,5 km sieci kanalizacji sanitarnej i zmodernizowano sieć kanalizacji sanitarnej oraz  główne kolektory kanalizacji sanitarnej o łącznej długości 18,2 km, sieć wodociągową przebudowano na długości 4,3 km.
W ramach pozostałych inwestycji w latach 2010-2013 prowadzone były inwestycje budowy i rozbudowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Na terenie Gminy Krosno zrealizowano łącznie 9,2 km sieci wodociągowej oraz 30,7 km sieci kanalizacji sanitarnej. Realizacja inwestycji w zakresie budowy i modernizacji sieci wodociągowo-kanalizacyjnych umożliwiła w latach 2010-2013 podłączenie do sieci wodociągowej ok. 365 nowych budynków ( łączna długość wybudowanych przyłączy wodociągowych 13,3 km) oraz podłączenie ok. 764 budynków do sieci kanalizacyjnej (łączna długość wybudowanych przyłączy kanalizacyjnych 22,5 km).

Wysokość kosztów działalności wodociągowo-kanalizacyjnej w latach 2010-2013 kształtuje się następująco:

 
Spółka dokłada wszelkich starań aby obciążenia dla mieszkańców były jak najmniejsze przy założeniu, że zapewnione musi być bezpieczeństwo i niezawodność świadczonych usług.
W celu zminimalizowania wpływu zrealizowanych inwestycji na wzrost cen wody dla odbiorców podjęto szereg działań mających na celu ograniczenie kosztów bieżącej działalności zarówno Spółki jak i samego ZWK.
Na przestrzeni ostatnich lat, już w trakcie realizacji projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap” ograniczono zatrudnienie zarówno w Spółce jak i w samym Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji.

 

 

 Ponadto w celu zmniejszenia wpływu zrealizowanych inwestycji na wzrost cen, do niezbędnego minimum ograniczone zostały wydatki remontowe.

 


 

Nie bez znaczenia na wzrost cen mają podatki od nieruchomości, które rosną wraz z nowymi inwestycjami.


 

Koszty energii elektrycznej

Największe zapotrzebowanie na energię elektryczną generuje Oczyszczalnia Ścieków.  W elektrowni biogazowej zlokalizowanej na Oczyszczalni powstaje biogaz (odnawialne źródło energii), który dalej wykorzystywany jest do produkcji energii elektrycznej. Wyprodukowana energia wykorzystywana jest na potrzeby własne Oczyszczalni Ścieków – aktualnie zaspokaja ok. 70-80% zapotrzebowania Oczyszczalni. Nadmiar energii elektrycznej jest odprowadzany do sieci energetycznej i odsprzedany.



 W związku z realizacją zadania inwestycyjnego – „Modernizacja ZUW Sieniawa” przewidywany jest wzrost zużycia energii elektrycznej pobieranej przez nowoczesne urządzenia, jednak wzrost kosztów energii zostanie zniwelowany niższymi cenami zakupu energii elektrycznej, które udało się uzyskać w wyniku zakończonego przetargu na energię elektryczną, Dodatkowo Spółka planuje w I połowie 2014r. przejecie w eksploatację i gruntowną modernizację małej elektrowni wodnej zlokalizowanej w zaporze co również wpłynie na relatywną obniżkę kosztów energii elektrycznej.

Spółka musi zachować zdolność do realizacji dalszych niezbędnych zadań inwestycyjnych. Ich zakres jest przedmiotem wnikliwych analiz tak aby wpływ kolejnych realizowanych inwestycji na ceny był możliwie ograniczony. Biorąc pod uwagę skalę potrzeb w zakresie modernizacji infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej realizacja inwestycji bez ich wpływu na wzrost cen w kolejnych latach nie jest możliwa. Pozyskanie środków unijnych wpływa na zmniejszenie wydatków inwestycyjnych i zdecydowane przyspieszenie procesów budowlanych, ale musimy pamiętać, że rosnące koszty eksploatacji wybudowanej infrastruktury będziemy pokrywać z własnych środków. Dlatego też niezmiernie istotna jest optymalizacja procesów inwestycyjnych oraz zwrócenie szczególnej uwagi na przyszłe koszty eksploatacji, które będą wpływać na ceny usług oferowanych odbiorcom. 


Warto odwiedzić