• 13 474 84 00
  • 13 474 83 20
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Aktualności


Rekordowe Inwestycje realizowane przez MPGK i nowa taryfa na wodę i ścieki dla mieszkańców Krosna.

Ustalenie taryf za wodę i ścieki odbywa się na podstawie Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, które są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf.

Rozporządzenie to narzuca wzór wniosku o zatwierdzanie taryf oraz warunki rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Zgodnie z zapisami ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na 70 dni przed planowanym wejściem w życie nowych taryf, przedstawia wniosek o ich zatwierdzenie.
Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Krośnie Sp. z o.o. składa taki wniosek wraz z taryfą  na ręce prezydenta Miasta Krosna. Wówczas taryfa podlega sprawdzeniu, czy została opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, a koszty w niej zawarte podlegają drobiazgowej weryfikacji. Następnie taryfy trafiają pod obrady Rady Miasta, która ma 45 dni na ich ostateczne zatwierdzenie. Ogłoszenie o taryfach ukazuje się w miejscowej prasie. Taryfy obowiązują przez jeden rok, w trakcie którego nie mogą już być zmienione. Ogłoszenie o wysokości taryf na wodę i ścieki dla miasta Krosna ukazuje się w lokalnej prasie oraz na stronach internetowych przedsiębiorstwa i Miasta Krosna:


Skąd się biorą te ceny?
 
Zgodnie z ustawą przedsiębiorstwo wodociągowe przedstawia gminie wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wod – kan, który podlega zatwierdzeniu przez Radę Miasta.  Jest on postawą do ujęcia w taryfie kosztów związanych z planowanymi inwestycjami.
Taryfy kalkulowane są tak, by pokryły koszty wszystkich niezbędnych inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy oraz ujęcia i uzdatnienia wody, koszty eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz koszty oczyszczalni ścieków. Niezbędne są też kosztowne remonty zużytej/starej/wysłużonej infrastruktury, ponieważ ograniczenie lub brak remontów wcześniej czy później/najczęściej kończy się awariami, których nikt nie lubi. Dla przedsiębiorstwa częste awarie oznaczają większe straty, a dla odbiorców dokuczliwy brak wody w kranie.


Dlaczego koszty rosną?

Przyczynami wzrostu cen wody i ścieków są: koszty produkcji wody czyli jej poboru z ujęcia wody i uzdatnienia, oraz rosnące koszty oczyszczenia ścieków. Realizowane inwestycje wodociągowo-kanalizacyjne pociągają za sobą wzrost kosztów amortyzacji od wytworzonych nowych środków trwałych. Nie bez znaczenia są koszty wprowadzane przez organy ustawodawcze a są to opłaty środowiskowe i podatki od nieruchomości.


Z czego składają się taryfy?

Taryfy to zestawienie cen i opłat stawek abonamentowych. Miesięczna opłata zależy od  ilości pobranej przez klienta wody oraz odprowadzonych do kanalizacji ścieków oraz miesięcznego abonamentu niezależnego od ilości zużytej wody. Opłata abonamentowa  płacona jest przez odbiorcę  za możliwość stałego korzystania z usługi poboru wody i odprowadzania ścieków służy pokryciu części kosztów stałych, ponoszonych na utrzymanie w ciągłej gotowości systemu wod-kan, inkasentów dokonujących odczytów i stosownych rozliczeń. Taka konstrukcja taryfy jest analogiczna do stosowanej w energetyce czy telekomunikacji.

System wodociągowo – kanalizacyjny  to z jednej strony sieć połączonych ze sobą trzech ujęć wody (w oddalonych od Krosna a zlokalizowanych w Sieniawie, Iskrzyni i Szczepańcowej), sieci wodociągowych, pompowni i urządzeń dostarczających wodę do naszych mieszkań, urzędów, zakładów pracy, szkół, przedszkoli itp. Z drugiej strony są sieci kanalizacyjne, kolektory, przepompownie oraz oczyszczalnia ścieków odbierająca i oczyszczające ścieki.

Ich niezawodne funkcjonowanie wymaga ponoszenia odpowiednich nakładów finansowych m.in. na zakup energii elektrycznej zużywanej do zapewnienia ciągłości procesów technologicznych w zakładzie, na materiały i  armaturę wodno-kanalizacyjną, chemikalia wykorzystywane do uzdatniania wody i do oczyszczenia ścieków, nakładów na naprawy, konserwacje i remonty oraz wynagrodzenia. Potrzebne jest również laboratorium ze specjalistycznym sprzętem i wykwalifikowanym personelem, który systematycznie bada jakość produkowanej wody, aby nasi klienci mieli pewność, że woda która leci z naszych kranów nadaje się do picia. Laboratorium bada również jakość ścieków na poszczególnych etapach oczyszczania i przy wylocie do rzeki Wisłok. 

Zwrot tych kosztów zapewnia taryfa opracowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.



Pytanie, które zadają sobie co miesiąc mieszkańcy Krosna płacąc fakturę wystawioną przez MPGK, brzmi - czy opłaty za wodę i odprowadzenie ścieków mogą być niższe?

Spółka dokłada wszelkich starań aby obciążenia dla mieszkańców były jak najmniejsze przy założeniu jednak, że zapewnione musi być bezpieczeństwo i niezawodność świadczonych usług.

Spółka musi również zachować zdolność do realizacji niezbędnych zadań inwestycyjnych. Ich zakres jest jednak przedmiotem wnikliwych analiz tak aby wpływ realizowanych inwestycji na ceny był możliwie ograniczony. Jednak z uwagi na skalę potrzeb w tym zakresie nie jest możliwa realizacja inwestycji bez ich wpływy na wzrost cen.

Na przestrzeni ostatnich 10 lat ograniczono zatrudnienie zarówno w Spółce jak i w samym Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji.











W celu zmniejszenia kosztów funkcjonowania zakładu prowadzona jest ścisła realizacja założeń budżetów kosztowych opracowanych w oparciu o założenia taryfowe.

W ostatnich latach znacznie ograniczono straty wody na liniach przesyłowych, są one stale monitorowane, co przekłada się na szybszą reakcję w sytuacji zdarzeń awaryjnych
i maksymalne skrócenie czasu usuwania awarii.

W celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej poszczególnych obiektach ZWK zamontowano nowoczesne energooszczędne urządzenia. Na oczyszczalni ścieków ponad 75% potrzebnej energii elektrycznej produkowana jest w nowowybudowanej elektrowni biogazowej. Na ujęciu wody w Sieniawie część energii elektrycznej pochodzi z małej elektrowni wodnej.
Ponadto w Spółce powołano Grupę Zakupową, która wspólnie z Gminą Krosno i jej jednostkami budżetowymi z powodzeniem przeprowadziła wspólne postępowanie przetargowe na zakup energii elektrycznej.  Szacuje się, że oszczędności osiągnięte przez podmioty biorące udział w Grupie Zakupowej wyniosą średnio 25% w porównaniu do aktualnie obowiązujących taryf. Wspólne postępowania przetargowe są również realizowane w celu obniżenia kosztów zakupu materiałów, towarów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności.

Realizowane są prace związane z wykonawstwem węzłów pomiarowych dla wody kierowanej poza Gminę Krosno w zakresie ich pełnego monitorowania. Dobiegają końca prace związane z opomiarowaniem ilości ścieków dopływających do krośnieńskiej sieci kanalizacyjnej z terenu okolicznych gmin.

Prowadzony jest stały nadzór nad produkcją, właściwym ciśnieniem i dystrybucją wody. Realizowane są ustalone harmonogramy produkcji wody w poszczególnych stacjach uzdatniania z uwzględnieniem zmian determinowanych modernizacją ZUW Sieniawa.

Ale to wszystko za mało, aby zrównoważyć koszty związane z inwestycjami chroniącymi środowisko. Niestety modernizacja infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej wiąże się ze wzrostem kosztów amortyzacji od nowego majątku oraz ze wzrostem podatków a to przekłada się na wzrost cen. O inwestycjach nieco później, a teraz …


Nowa taryfa na wodę i ścieki

Od 1 lutego 2013 roku więcej zapłacimy za wodę i ścieki. Nowa taryfa została zatwierdzona przez Radę Miasta na ostatniej sesji w 2012 roku. (Uchwała Nr XXXVI/697/12 Rady Miasta Krosna z dnia 28.12.2012r.)

Od pierwszego  lutego  2013 roku zapłacimy za metr sześcienny wody 3,46 zł (brutto), natomiast za ścieki  4,40 zł (brutto). W przypadku wody nastąpił wzrost ceny o 5,5% czyli o 0,18 zł/m3 a w przypadku ścieków wzrost wyniósł 5,8% czyli o 0,24 zł/m3.
W rozliczeniu z odbiorcami usług dostawy wody i odbioru ścieków stosowana jest także opłata abonamentowa za dokonanie odczytu i rozliczenia oraz utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń  wodociągowo-kanalizacyjnych. Opłata ta dla gospodarstw domowych z dwumiesięcznym okresem rozliczeniowym w rozliczeniu prognozowanym nie ulegnie zmianie w porównaniu do opłaty ubiegłorocznej i nadal będzie wynosić 10,56 zł/mc (brutto).
Kalkulacja opłat uwzględnia planowany na rok bieżący wzrost kosztów materiałów chemicznych, usług obcych (związanych m.in., z koniecznością zagospodarowania osadów ściekowych). Rosną również koszty remontów i wynagrodzeń.

Realizacja nowych inwestycji pociąga za sobą wzrost kosztów amortyzacji i podatków oraz konieczność spłaty odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację części inwestycji.


Mimo podwyżek, w porównaniu z innymi miastami Podkarpacia , stawki za wodę i ścieki w krośnie nalezą i tak do jednych z najniższych.

Przykładowo: Gospodarstwo domowe korzystające z usług dostawy wody i odbioru ścieków, składające się z 4 osób i zużywające przeciętnie 3m3 wody (na osobę/miesiąc) zapłaci rachunek za 1-miesiąc wyższy o 4,92 zł, tj. o 4,9% więcej niż płaci obecnie. Jest to wzrost o 1,23 zł/na osobę w skali miesiąca.

W związku z  pojawiającymi się artykułami dotyczącymi ceny wody i ścieków prezentujemy link do strony przedstawiającej ceny wody i ścieków w większości polskich miast (miasto Krosno pozycja 456) i województwa podkarpackiego (miasto Krosno pozycja 26): 
www.cena-wody.pl/index.php?p=1&Kol=0&Klo=5&po=1&iw=a&lu=&da=gd
www.cena-wody.pl/index.php?p=1&po=1&da=gd&Klo=5&Kol=0&lu=&iw=18
Zaznaczyć należy, że aby porównywać ceny należy mieć pełną wiedzę nt. poziomu inwestycji realizowanych przez poszczególne firmy, regionu Polski a także np. źródła poboru wody.

Wbrew obiegowej opinii najmniejszą grupę kosztów dla odbiorców stanowi marża przedsiębiorstwa.  Wynosi ona 1 % w taryfie na wodę. Taryfa na ścieki została skalkulowana bez zysku. A to oznacza, że Spółka prowadzi działalność wodociągowo-kanalizacyjną  praktycznie non profit.

Chociaż woda w naszych kranach wygląda podobnie jak dwadzieścia lat temu, a spłuczki w mieszkaniach działają w sposób niezmienny od dziesięcioleci, dzisiejszy Zakład Wodociągów i Kanalizacji z tym sprzed dekady dzieli przepaść: jakościowa, technologiczna czy ekologiczna a Spółka nieustanie podejmuje działania aby sprostać wymogom norm krajowych i unijnych i dogonić  europejskie standardy.

Realizacja kosztownych inwestycji w modernizację całej infrastruktury jest niezbędna z uwagi na konieczność zapewnienia długofalowego bezpieczeństwa funkcjonowania systemu zaopatrzenia w wodę i systemu odprowadzania ścieków dla aglomeracji krośnieńskiej, a także dla wypełnienia zaostrzonych wymogów dotyczących jakości wody i odprowadzania ścieków.


Rekordowe inwestycje w gospodarce wodciągowo-kanalizacyjnej miasta Krosna.


Przez ostatnie lata inwestycje w zakresie gospodarki komunalnej w Krośnie były niewystarczające. Dziś dzięki środkom pozyskanym z Unii Europejskiej te zaległości są intensywnie nadrabiane.

Plan inwestycji wodno-kanalizacyjnych został bardzo ambitnie nakreślony i nie ma od niego ucieczki. Stanowi on obecnie jeden z głównych priorytetów Spółki, zarówno w procesie dostosowań do standardów europejskich, jak i pozyskania środków z funduszy unijnych.

Rok 2012 był dla MPGK kolejnym rokiem wytężonej pracy przy rozbudowie i modernizacji infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na terenie miasta Krosna i gmin ościennych.
Część inwestycji finansowana jest ze środków własnych, ale zdecydowana większość pochodzi z pozyskanych funduszy zewnętrznych.

Projekt „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pierwotnie całkowity planowany koszt realizacji całego projektu wynosił brutto 115.044.886,- zł, w tym podatek VAT – 20.520.933,- zł. Wydatki kwalifikowane projektu (czyli poniesione wydatki lub koszty, które kwalifikują się do refundacji ze środków przeznaczonych na realizację POIiŚ) miały wynieść  netto – 58.907.327,51 zł. Maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności miała wynieść 50.071.228,38 zł czyli 85% wydatków kwalifikowanych.
Jednakże w wyniku rozstrzygnięcia wszystkich przetargów, w projekcie pojawiły spore się oszczędności. Pozwoliło to na podpisanie w dniu 15.01.2013r. aneksu do umowy na dofinansowanie. Aneks zawiera zmianę wartości Projektu i kwotę dofinansowania. Nie zmienił się jednak procent dofinansowania  - nadal jest to 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Łączna wartość projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap” po zawarciu aneksu wynosi brutto 97.547.550,76 w tym podatek VAT – 17.676956,51 zł. Wydatki kwalifikowane wyniosą 49.568.668,87 zł netto, natomiast dofinansowanie wyniesie 85% czyli 42.133.368,51 zł.

Uzupełnieniem dofinansowania z Funduszu Spójności są kredyty preferencyjne zawarte przez Spółkę w oparciu o następujące umowy:

  • umowa o kredyt inwestycyjny, długoterminowy, w wysokości 3.400.000,- zł., zawarta w 2009 roku, z Podkarpackim Bankiem Spółdzielczym w Sanoku Oddział w Krośnie, na finansowanie zadań: „Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w obrębie krośnieńskiej starówki wraz z przebudową sieci wodociągowej” oraz „Budowa elektrowni biogazowej na terenie Oczyszczalni Ścieków w Krośnie”. Kredyt z dopłatami do oprocentowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie,
  • umowa o kredyt inwestycyjny, długoterminowy, w wysokości 2.000.000,- zł., zawarta w 2009 roku, z ING Bankiem Śląskim w Katowicach Oddział w Rzeszowie, na finansowanie zadania „Budowa i przebudowa kanalizacji sanitarnej w Iwoniczu-Zdroju”,
  • umowa o kredyt inwestycyjny, długoterminowy, w wysokości 26.500.000,- zł., zawarta w 2010 roku, z Powszechną Kasą Oszczędności Bankiem Polskim w Warszawie Centrum Korporacyjne w Rzeszowie, na finansowanie pozostałych zadań ujętych w projekcie „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap”. Kredyt z dopłatami do oprocentowania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie;

Do końca 2012 roku w ramach realizowanego projektu wydatkowano łącznie ponad 71 mln zł. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem realizacji projektu pozostała kwota do wydatkowania wynosi 44 mln zł.

Otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności:

  • rok 2010 –    6.614.794,77 zł
  • rok 2011 –    8.760.820,37 zł
  • rok 2012 –  20.868.860,42 zł
  • Łącznie  –  36.244.475,56 zł

Planowana wypłata dofinansowania:

  • rok 2013 –  3.755.527,44 zł
  • rok 2014 –  2.133.368,51 zł
  • Łącznie  –  5.888.892,95 zł


W 2012 roku na realizację ww. projektu poniesiono wydatki w wysokości 28,8 mln zł.
Planowane wydatki w ramach Projektu w roku 2013 wyniosą ok. 23 mln zł.

Część prac w ramach projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap”, mimo braku pewności co do otrzymania dofinansowania,  zostało wykonanych w latach ubiegłych.  W latach 2009-2010 zakończono  zadania :

1. Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w zlewni Lubatówki - I etap wraz z przebudową sieci wodociągowej
2. Budowa elektrowni biogazowej,
3. Budowa kanalizacji sanitarnej - Krosno, ul. Popiełuszki.


W 2011 roku, kontynuowano realizację projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap”. Zakończono kolejne 3 zadania:

4.    Przebudowa kanalizacji sanitarnej w Iwoniczu-Zdroju.
5.    Hermetyzacja otwartych zbiorników osadu wraz z filtrami biologicznymi do neutralizacji odorów.
6.    Budowa kanalizacji sanitarnej - Krosno, ul. Wisze. W ramach tego zadania wybudowano ponad 2,4 km kanalizacji sanitarnej, do której już przyłączonych zostało 50% potencjalnych odbiorców.


W 2012 roku przede wszystkim kontynuowano rozpoczęte wcześniej przedsięwzięcia w ramach projektu pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki wodno-sciekowej miasta Krosna – I etap”. Sukcesem zakończyła się realizacja następujących zadań:

7.    Budowa suszarni słonecznej odwodnionych osadów ściekowych na oczyszczalni ścieków w Krośnie.
8.    Przebudowa odcinków sieci wodociągowej o dużej awaryjności.
9.    Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w zlewni Lubatówki - II etap wraz z przebudową sieci wodociągowej.


Obecnie w trakcie realizacji są dwa ostatnie zadania :

10.    Modernizacja głównych kolektorów kanalizacji sanitarnej – planowany termin zakończenia zadania to miesiąc luty 2013r. Zostało już wykonane ponad 92% całości zadania.
11.    Modernizacja Zakładu Uzdatniania Wody w Sieniawie – planowany termin zakończenia zadania to październik 2013r.


W ramach realizacji projektu wybudowano i zmodernizowano sieć kanalizacji sanitarnej oraz  główne kolektory kanalizacji sanitarnej o łącznej długości 26,63 km, sieć wodociągową przebudowano na długości 4,3 km.
Rozbudowa  i modernizacja infrastruktury wodno – ściekowej przyczyni się do wzrostu atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej naszego regionu oraz spowoduje wzrost standardu życia jego mieszkańców. Pozwoli również spełnić wymogi dostosowania infrastruktury wod-kan do unijnych standardów.
Niestety modernizacja infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej wiąże się ze wzrostem kosztów amortyzacji, podatków, kosztów finansowych a to wiąże się ze wzrostem  cen. Jednakże w dłuższej perspektywie, pomimo okresowego wzrostu cen, sytuacja jest bardzo korzystna. Modernizacja infrastruktury - a jest ona niezbędna- bez wsparcia unijnego spowodowałaby znacznie  większy wzrost cen i tym samym większe obciążenie mieszkańców w dłuższym okresie czasu.


Szerzej o inwestycjach zrealizowanych za unijne pieniądze


W ramach Projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap” zakończono realizację 9 zadań.

1.    Budowa elektrowni biogazowej. Całkowita wartość zadania: 3.941.913,48 zł. netto.

Elektrownia biogazowa przeznaczona jest do produkcji energii elektrycznej i cieplnej, która powstaje w wyniku spalania biogazu oczyszczalnianego. Powstaje on w wyniku fermentacji osadów ściekowych oraz z frakcji organicznej przywożonej z Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów. Wyprodukowana energia elektryczna i cieplna jest wprowadzona do istniejącego układu elektroenergetycznego i cieplnego oczyszczalni.

2.    Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w zlewni Lubatówki – I etap wraz z przebudową sieci wodociągowej. Całkowita wartość zadania: 5.051.513,16 zł. netto.

Uporządkowanie systemu kanalizacyjnego poprzez rozdzielenie istniejącej kanalizacji ogólnospławnej i stworzenie dwóch niezależnych systemów, czyli kanalizacji sanitarnej odprowadzającej ścieki sanitarne do oczyszczalni ścieków i kanalizacji deszczowej, odprowadzającej wody roztopowe i opadowe do potoku Lubatówka.
W ramach zadnia dokonano rozdziału kanalizacji sanitarnej o długości 6,7 km oraz przebudowano sieć wodociągową o długości 2,43 km.

3.    Budowa kanalizacji sanitarnej – Krosno, ul. Popiełuszki. Całkowita wartość zadania: 175.960,19 zł. netto.

W ramach zadania wybudowano 0,92 km sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej, do której może podłączyć się 116 osób.

4.    Przebudowa kanalizacji sanitarnej w Iwoniczu-Zdroju. Całkowita wartość zadania: 6.184.456,78 zł. netto (w tym koszty pośrednie 275.645,46 zł.).

Dzięki przebudowie kanalizacji sanitarnej uporządkowano system kanalizacji w Iwoniczu-Zdroju poprzez rozdzielenie ścieków bytowych od wód opadowych. Nowo wybudowana sieć kanalizacji służy do odprowadzania ścieków, a istniejące kanały wykorzystywane są do odprowadzania deszczówki. Łącznie wybudowano 8,29 km nowej sieci, powstało 5 przepompowni. Po zakończeniu prac, wszystkie ścieki bytowo–gospodarcze z Iwonicza-Zdroju tłoczone są do systemu kanalizacyjnego Krosna w oparciu o zawartą umowę pomiędzy     gminą Iwonicz-Zdrój a MPGK Krosno.

5.    Hermetyzacja otwartych zbiorników osadu wraz z filtrami biologicznymi do neutralizacji odorów. Całkowita wartość zadania:939.603,74 zł (w tym koszty pośrednie 54.989,88 zł.)

Inwestycja ta pozwoli na zniwelowanie uciążliwych zapachów, pochodzących z otwartych zbiorników na osady. Zastosowany został zabieg polegający na ich hermetyzacji połączony z tzw. systemem neutralizacji odoru.

6.    Budowa suszarni słonecznej odwodnionych osadów ściekowych na oczyszczalni ścieków w Krośnie. Całkowita wartość zadania: 7.341.566,55 zł. (w tym koszty pośrednie 291.655,17 zł.)

W ramach zadnia wybudowano trzy suszarnie słoneczne, które służą osuszaniu odwodnionych osadów ściekowych powstających w procesie oczyszczania. Suszarnie mają rozwiązać problem utylizacji osadu, bo dzięki aż trzykrotnej redukcji masy i objętości tego odpadu, znacznie poprawiają się warunki jego składowania i transportu. Susz osadowy może być wykorzystywany w rolnictwie. Osady ściekowe są suszone na płycie z zatopionymi w niej rurami ogrzewania podłogowego.

7.    Budowa kanalizacji sanitarnej – Krosno, ul. Wisze. Całkowita wartość zadania: 1.223.913,49 zł. netto (w tym koszty pośrednie 47.333,06 zł.).

W ramach zadania wybudowano 2,43 km sieci kanalizacji sanitarnej, do której może podłączyć się 265 osób.

8.    Przebudowa odcinków sieci wodociągowej o dużej awaryjności. Całkowita wartość zadania: 536.433,17 zł. netto (w tym koszty pośrednie 37.588,02 zł.).

Stan techniczny przewodów wodociągowych w trakcie długoletniej eksploatacji uległ znacznemu pogorszeniu, co wywoływało duży stopień awaryjności. Konieczna była poprawa stopnia niezawodności systemu, w tym ograniczenia ilości oraz skrócenia przerw w dostawie wody do odbiorców. Prace ziemne prowadzone były w rejonie ulic: Sienkiewicza, Ordynackiej,  Kazimierza Wielkiego i Franciszkańskiej. Przebudowano łącznie 0,51 km sieci wodociągowej.
   

9.    Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w zlewni Lubatówki – II etap wraz z przebudową sieci wodociągowej. Zadanie zakończone. Trwa procedura odbiorowi i rozliczeniowa. Całkowita wartość zadania planowana jest na kwotę ponad 5.850 tyś zł. netto.


Zadanie polegało na rozdzieleniu istniejącej kanalizacji ogólnospławnej i stworzeniu dwóch niezależnych systemów, czyli kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Konieczne było wybudowanie brakujących kanałów sanitarnych oraz dokonanie odpowiednich przełączeń istniejących sieci. Część zadania dotycząca kanalizacji deszczowej nie wchodzi w koszty projektu i było finansowane przez Gminę Krosno. Łącznie powstało 8,25 km nowych kolektorów sanitarnych.
Konieczna również była przebudowa sieci wodociągowej. Wynikało to ze złego stanu technicznego rurociągów żeliwnych, ich stopnia awaryjności i występowania strat na sieciach. Inwestycja prowadzona wspólnie z pracami przy kanalizacji była ekonomicznie uzasadniona, obniżyła koszty prac ziemnych, odtworzenia terenu. Łączna długość przebudowanej sieci wodociągowej wyniosła 1,36 km.


Dwa zadania są w trakcie realizacji:

 

1.    „Modernizacja głównych kolektorów kanalizacji sanitarnej” – planowany termin zakończenia zadania – luty 2013 roku. Zostało wykonane ponad 92% całości zadania. Wartość kontraktu zgodnie z umową wynosi 13.477.600,00 zł. netto.

Modernizacja głównych kolektorów kanalizacji sanitarnej, wybudowanych przed 40 laty, ma na celu wyeliminowanie przenikania wód do kolektora i odwrotnie - ścieków do otoczenia. Prace wykonywane są metodą bezwykopową – są one tańsze niż tradycyjne metody. Unika się dodatkowo paraliżu komunikacyjnego miasta, gdyż kolektory biegną wzdłuż ulic, są na miejskich placach, skwerach. Położone są też na bardzo dużych głębokościach, przekraczających niekiedy 5 metrów i wymagałyby potężnych wykopów i zwałów ziemi obok. Modernizacja odbywa się przy pomocy trzech różnych metod. Łączna długość przewidzianych do modernizacji kolektorów sanitarnych to 14,7 km.

2.    „Modernizacja Zakładu Uzdatniania Wody w Sieniawie” – planowany termin zakończenia zadania – październik 2013 roku. Zostało wykonane ponad 65% całości zadania. Wartość kontraktu zgodnie z umową wynosi 27.698.662,75 zł. netto.

Jest to największe zadanie realizowane w ramach projektu. Zakład Uzdatniania Wody w Sieniawie jest największym ujęciem wody pitnej dla Krosna, dostarcza wodę do 45 procent terenu miasta.     Zakład ten został wybudowany ponad 20 lat temu. Dziś technologia, w której funkcjonuje ten zakład jest już przestarzała, dlatego konieczne inwestycje Praktycznie cały zakład zostanie przebudowany, począwszy od pompowni w zaporze, na systemach oczyszczania wody skończywszy.  Modernizacja oznacza wymianę niemal wszystkich urządzeń i wprowadzenie automatyki. Obejmie unowocześnienie procesu technologicznego uzdatniania wody, wydajność zakładu a jakość produkowanej wody będzie dostosowana do obecnego zapotrzebowania na wodę, a także dyrektyw unijnych w zakresie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
Inwestycja ta jest ściśle związana z poprawą jakości wody do spożycia. Zmieni się przede wszystkim sposób jej dezynfekcji. Zastosowany zostanie dwutlenek chloru (nie jak dotychczas chlor), który jest znacznie skuteczniejszy, a równocześnie nie ma ujemnych walorów zapachowych . Już niedługo mieszkańcy powinni odczuć znaczącą różnicę.

MPGK realizuje także wiele kosztownych inwestycji nie objętych projektem.  Dotyczą  one głównie przyłączeń nowych odbiorców oraz rozbudowy i modernizacji sieci.
W roku 2012 wydano na te cele blisko 1.242.000 zł.

Realizowane były liczne przedsięwzięcia dotyczące rozbudowy rozdzielczej sieci wodociągowej mają na celu umożliwienie przyłączenia do wodociągu nowych terenów miasta Krosna, na których nie ma obecnie sieci wodociągowej. W głównej mierze są to tereny, na których zlokalizowane jest budownictwo jednorodzinne korzystające z lokalnych ujęć wody lub tereny, na których przewidywany jest duży rozwój budownictwa indywidualnego.

Prowadzona jest również rozbudowa kanalizacji sanitarnej na terenach obejmujących zarówno większe skupiska odbiorców, jak i tereny o małym zagęszczeniu. 
Budowa infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej na obszarach z niższą gęstością zabudowy, pomimo wzrostu przychodów z tytułu nowych przyłączeń,  negatywnie wpływa na ceny i powoduje ich wzrost. Wynika to z tego , że koszty budowy i późniejszej eksploatacji tych sieci są większe aniżeli uzyskiwane z nich pożytki.

Rozbudowa sieci wodociągowych  i kanalizacyjnych na terenie miasta Krosna jest jednym z najważniejszych zadań naszej Spółki i z całą pewnością będzie nadal kontynuowana.
W planie inwestycyjnym na rok 2013 na ten cel przewidziana jest kwota ok. 3.300.000 zł.


Warto odwiedzić